Tuesday, June 2, 2009

Breastfeeding? I CARE!

Apabila N mengambil keputusan untuk menyusukan Ameer, N mahukan yang terbaik untuknya. Ketika kandungan N berusia 7 bulan, payudara N sudah mula 'lactating' sendiri. Menyebabkan N confident untuk meneruskan usaha murni tersebut. Setelah ameer dilahirkan, mmg pada mulanya agak kekok dan pelbagai pengalaman pahit manis telah N tempuhi. Ada dikalangan kenalan serta sanak saudara memandang sinis niat N x kurang pula yang menyindir dengan kata-kata yang merentap hati sanubari N dan penyakit PHD pun ada.

Setiap hari N berdoa agar Tuhan mempermudahkan segala urusan ini. Setelah N berjaya dan melihat sendiri ameer mendapat manfaat dari penyusuan susu ibu, ada pula insan yang pada mulanya menyindir N turut menumpang bangga. Dasar manusia bertopeng. Antara sindiran yang N terima ialah " ko ni miskin sgt ke?" tidak terkecuali "ko ni xkan berjaya, mana ada org menyusukan anak zaman2 moden nie?" N hanya mendiamkan diri. Dalam hati menjawab juga " te**k aku, aku punya suka la!" ngeh! ngeh! dan sekarang dengan izin Allah S.W.T segalanya telah terbukti. mereka tertampar sendiri.

N ucapkan berbanyak terima kasih kepada mama N sbb without her, N x akan dapat belajar semua ini. Her support, her knowledge, her advice smuanya menguatkan N. To my dear Hubby, wpun hubby pada mulanya x confident dengan isteri mu ini, tapi skrg hubby ku baru tahu yang N lah wanita keras hati dan selalu eager nak mencuba sesuatu yg baru dan yg memberi manfaat kepada anak-anak nya nanti. ( Anak -anak?) Kepada yg pernah menyindir , PHD dan mcm-mcm lagi, ingat lah smua yg N is better then u all yer. Bukan bangga diri but, face the truth u all memang dilahirkan mcm tuh....Fuhhh....lega ....smua N luahkan.

p/s : kepada sesiapa yg terasa, sendiri mau ingat!!! Kepada kwn-kwn mommies, kita adalah wanita yg luarbiasa dan sempurna yer!!! go GIRL!

3 comments:

mama tisya said...

tula N..mmg kalo kita nk fully breastfeed bb kena kuat smangat cz ckp2 org sekeliling bole wt kita down...so ameer still bfeed lg until now??

tisya this month nk msk 2thn still bfeed even dh campur ngan fm after 1year..tp alhamdulillah dpt fully breastfeed tisya until 1year..khasiat susu ibu ni byk..diorang yg byk komplen tu tktau khasiat sebenar..tu yg kena ignore je kata2 org yg ckp ntah apa2 je

Nuroll said...

yup masih lagi breastfeed ameer....sehingga ku mampu!!

nonnie78 said...

salam..

syukurlah aku tak mengalami kenangan dipersendakan, diperkecilkan, diper... macam2 lagi oleh orang keliling. Semua support even masih ada suara sumbang yang kata menyusukan anak dan memerah breast hanya akan menyebabkan susu makin kurang (skola mana dorang pegi, aku tak tau!) dan memerah breast hanya akan mengakibatkan kanser payudara (ya Allah, ampunkan mereka atas kejahilan mereka sendiri)..

sebenarnya mereka2 yang bersuara sumbang ini tidak dapat memenuhi keinginan sendiri untuk menyusukan anak mereka dek ketololan dan bodoh sombong mereka dalam menimba ilmu. dahlah tak tau, tak nak bertanya, melemahkan semangat orang je..

N, dont lost your self confident just because of them. Ignore them and continue bf ur son until 2 years. good luck!